Чи можна змішувати масло для двигуна?
Тема, безсумнівно, актуальна для більшості автовласників. Часто буває так, що моторне масло закінчується абсолютно раптово, і такого ж, як було залито, під рукою просто немає. Найскладніше в цій ситуації тим, хто опинився на трасі, де до найближчого магазину ще їхати і їхати… Що ж робити? Насправді, все не так жахливо, як може здатися на перший погляд, і ось чому. Почати слід з теорії. Ми розглянемо основні причини, які викликають “головний біль” у автовласників, і доведемо, чому більшість цих проблем не більше, ніж міфи.
Перший міф: У мене низьков’язкісне масло 0w20, і долити можна тільки таке ж, інакше мотор зламається.
Моторне масло в сучасних моторах виконує не тільки змащувальні функції, але і працює як гідравлічна рідина. Наприклад, ті ж клапани VTEC або шестерня VTC. Нормальна робота механізму неможлива без тиску масла у відповідній точці. А якщо розмова пішла про тиск, значить, до маслу пред’являються вимоги не тільки по “товщині плівки”.
Найімовірніше, саме тому, в абсолютну більшість сучасних моторів рекомендують низьков’язкісні масла, які мають підвищену плинність для роботи в якості гідравлічної рідини. Наприклад, для більшості сучасних моторів Honda рекомендовано масло 0w20. Крім цього, сучасні масла повинні мати достатню лужну активність, щоб вимивати сліди бруду з тонких місць, наприклад, клапана VTC. Не міняєте масло вчасно, або використовуєте не дуже хороше масло – отримаєте бруд і проблеми з мотором.
У тривалій перспективі неправильний вибір моторного масла може привести до серйозних проблем. Але, в короткочасній – все не так страшно. Свіже масло навіть з в’язкістю більше, ніж 0w20 зможе справно виконувати свої функції. Це може тривати досить довгий час, якого буде достатньо, щоб проїхати 2000-3000 км по трасі. Далі масло бажано замінити на необхідне по каталогу. У місті простіше і правильніше буде використовувати запропоноване масло, щоб уникнути необхідності заміни масла через 2000 км.
Другий міф: Різні масла мають різні присадки і можна пошкодити мотор, якщо масла реагуватимуть один з одним.
Якість мастила всіх моторних масел, крім зовсім поганих, або зовсім дорогих і хороших, в сучасному світі стала приблизно однаковою. Так, кожен виробник намагається додати в моторне масло якусь свою присадку, що забезпечує йому “гладкість і шовковистість”. Природно, кожен виробник вважає, що тільки його моторне масло може допомогти позбутися від усіх проблем з мотором. На ділі, повірте, не існує моторного масла, яке може вилікувати мотор від проблем. Кожне мастило може або “розкрити” ці проблеми, або “забити” їх до пори до часу глибше, щоб не видно було. Потім вони все-одно вилізуть, і доведеться ремонтувати. А це означає, що зіпсувати двигун тим, що залили “не те масло іншого виробника” майже неможливо. Якщо масло було, припустимо, Mobil 5w30, а довелося доливати Castrol 5w30 – максимум, що буде негативним – зникнуть позитивні сторони “Мобіла” і “Кастрола”, які були в маслі у вигляді присадок. Але “вбити” цілий мотор, доливши “не те” масло неможливо. Заявляємо з усією відповідальністю, якщо мотор “зламався” від іншого масла, значить жити йому залишалося від сили 2000 км.
Третій міф: Якщо в моторі було масло 5w40, то треба доливати 5w40 і ніяке інше.
В ідеалі – так, краще щоб хоча б в’язкість була однакова. З іншого боку, короткочасна їзда (не більше 3000 км) на повному “різносолі” також не сильно зашкодить мотору, у якого ще, в принципі, все непогано, а теча виникла, припустимо, через пошкодження піддону. Тобто, можна залити і 5w50, і 0w20, і 10w40. Нічого страшного не станеться, нічого не заклинить, і не відстрелить в повітря. Якщо ж мотор витрачає таку кількість масла, що доводиться доливати різні сорти – теж можете не переживати, – капіталка близька як ніколи, і мотору вже все-одно “не грати на скрипці”. Розслабтеся, і їдьте далі, просто підливаючи взагалі будь-яке масло.
Четвертий міф: Було масло Honda 5w20, пропонують Honda 5w30 (або ще крутіше – 0w20), чи можна змішати?
Тут варто запам’ятати просте правило – практично всі масла однієї лінійки у виробника можуть бути “схрещені” практично без серйозних наслідків. Тобто весь Кастрол Магнатек в крайньому випадку можна перемішати між собою. І також з усією лінійкою Мобіла, або Мотуль. Так що мішати можна.
П’ятий міф: У мене масло синтетика, а мені пропонують напівсинтетику.
Ось це найпоширеніший міф вибору масла. Проблема найчастіше в тому, що людина не вміє визначати де справжня синтетика, а де ні, і вірить наклейкам на каністрі. Більшість сучасних масел не є синтетикою і можуть бути змішані взагалі без проблем.
Але що ж буде, якщо все-таки змішати справжню синтетику з “несинтетикою”? Наша відповідь: НІ-ЧО-ГО страшного. Тут треба як в старому анекдоті вибрати “Вам шашечки, чи Вам їхати?”. Якщо не влаштовувати гонки в червоній зоні, то на суміші “синтетики” і “несинтетики” можна проїхати половину України. Приїдете в кінцеву точку подорожі – поміняєте на потрібне, і все. Якщо Ви перебуваєте в місті, звичайно, є сенс пошукати масло, аналогічне тому, що залито в мотор, але якщо вже і в місті такого масла немає, то доведеться їхати на “різносолі”.
Висновок
Якщо подивитися на всі перераховані вище фактори, то можна знайти просте рішення питання, яке стоїть перед людиною на початку нашої статті. Що робити, якщо посеред траси ви виявили, що масла на щупі зовсім трохи, а їхати треба? Найпростіший варіант – зупинити будь-яку попутну машину і попросити продати вам будь-якого масла. Абсолютно будь-кого.
Запам’ятайте одне просте правило – краще їздити на різносортному маслі, ніж взагалі без нього. Доїдете до місця – зільєте цей “компот”, позбудетеся від проблеми і заллєте те масло, яке вважаєте за потрібне для вашого мотора.
В інших випадках, якщо масло є в доступі (наприклад в місті), краще, все-таки, доливати масло того типу, яке залито в двигуні вашого автомобіля. Не забувайте, що в сучасних моторах масло – це не тільки мастило, але і гідравлічна рідина для деяких систем.
P.S. Промивати систему навіть після “багатосортного масла” все одно не рекомендуємо. Краще частіше міняйте масло.