Що таке автомобільний стартер?
Багато сучасних водіїв вважають, що, оскільки ми живемо у вік вузької спеціалізації, немає ніякої необхідності вивчати будову та принципи роботи вузлів автомобіля. При найменшій поломці достатньо зателефонувати в автосервіс, та несправність буде усунена професійними автотехніками. Але що робити, якщо, наприклад, посеред пустельної заміської траси у вас вийшов з ладу стартер? До найближчого сервісу ще треба якось дістатися, так і ночівля в чистому полі – не кращий варіант. Можливо, хоча б загальні відомості про те, що таке стартер, допомогли б розібратися в причині поломки та способах її усунення.
Що таке стартер?
Хоча автомобілі для обертання колісних осей використовують енергію спалювання суміші бензину, щоб привести двигун в дію, потрібен перший поштовх, що приводить циліндри в рух, для чого і використовується стартер.
Фактично автомобільний стартер – це потужний електродвигун, основне призначення якого полягає в подачі початкового імпульсу, що запускає роботу бензинового двигуна машини. Стартер необхідний лише для перших секунд запуску мотора, тому його конструкція досить специфічна.
З чого складається стартер?
Будову стартера не можна назвати складною, скоріше, вона типова для електродвигуна постійного струму, Він складається з:
- електричного двигуна в циліндричному корпусі, який вміщує збуджуючі обмотки і обертовий сердечник;
- якоря з легованої сталі у вигляді осі обертання, на якій запресований сердечник;
- втягуючого реле, через яке здійснюється подача електроенергії від замка запалювання і виштовхування обгінної муфти;
- власне обгінної муфти, або бендиксу, і приводної шестерні, що служать для передачі обертального моменту на вінець маховика і подальшого розчеплення шестерні;
- контактних щіток і щіткотримачів, які служать для подачі напруги на якір і колектор.
Як працює стартер?
Як вже було сказано вище, стартер необхідний для запуску автомобільного двигуна, тому його фактична робота триває всього декілька секунд і складається з трьох основних етапів. На першому етапі шестерня приводу входить в контакт з вінцем маховика на колінвалі, далі здійснюється безпосередній пуск стартера, після чого контакт шестерні з маховиком розривається. На практиці це виглядає наступним чином:
- Поворот стартового ключа запалювання замикає контакти, і струм з акумулятора надходить до замка, а потім і до тягового реле.
- Реле спрацьовує, втягуючи шестерню бендикса в зчеплення з маховиком на колінвалі.
- Як тільки встановлюється міцний контакт з вінцем шестерні, відбувається замикання електроланцюга двигуна. Той починає обертатися і розкручуючи колінвал.
- Обороти бензинового двигуна наростають, і незабаром їх частота перевищує частоту обертів стартера, що призводить до роз’єднання шестерні з маховиком колінвалу. Стартер, виконавши свою роботу, відключається.
Після виконання цього циклу стартер не бере участі в роботі автомобільного механізму до наступного запуску двигуна.
Основні ознаки несправності стартера
У більшості автомобілів стартер є досить дорогим вузлом, тому доводити справу до його заміни небажано. Деякі дрібні поломки можна розпізнати на ранньому етапі і усунути без великих грошових витрат.
- Якщо стартер включається не відразу після повороту ключа, а з затримкою в декілька секунд, значить, потрібно перевірити справність втягуючого реле.
- Утруднене обертання колінвалу, особливо в літній час – сигнал для перевірки стану щіток і підшипників.
- Утруднене розчеплення шестерні з вінцем маховика – привід для перевірки цих деталей на ступінь зносу.
- Якщо ж при повороті ключа не відбувається запуск двигуна, двигун запустився, але стартер не відключається від колінвалу – необхідна перевірка електричної частини стартера, що виконується на спеціальному стенді в автосервісі.
2 comments
На фото не стартер, а генератор.
Два роки минає від попереднього коменту, фотку генератора не поміняли. Ви ще живі там?