Яка коробка передач краща: автомат, робот, варіатор чи проста механіка?
Автомобільна промисловість не стоїть на місці та розвивається шаленими. А багато авто-гігантів взагалі запевняють, що скоро майже відмовляться від бензинових і дизельних автомобілів і перейдуть або на гібриди, або на електромобілі. І ось тому, завжди триває пошук ідеальної трансмісії для автомобіля. Зараз серед трансмісій, основних є всього 4 штуки – це механіка, автомат, варіатор, ну і звичайно ж, робот. Так яку трансмісію вибрати зараз, яка краща, які у них є відмінності? Пропонуємо у даному матеріалі порівняти ці коробки перемикання передач та оцінити їх за 5 критеріями: – ціна, комфорт пересування, надійність, економія палива і потенціал для розвитку. Давайте розбиратися разом.
Механіка (механічна коробка перемикання передач, МКПП)
Найстаріша трансмісія, з’явилася однією з перших в автомобільній промисловості. Це не автоматична, а механічна трансмісія (багато хто називає «Ручна»).
Ціна
Найнижча з усіх конкурентів, цю трансмісію використовують давно, технології обкатані, вузлів не так багато (низька складність), а тому коштує дешево. Ремонтувати її також не дорого, в основному виходять з ладу диск зчеплення, кошик, вижимний підшипник.
Комфорт
Ось тут все погано. Якщо взяти новачка, то він вибере будь-яку з автоматичних коробок, але ніяк не МКП. Пояснюється це просто, у механіки три педалі і вам потрібно контролювати, як автомобіль рушає з місця, а ось у новачків з цим проблеми, особливо великі, при русі в гору, в корках, тощо. У автоматичних трансмісій з цим в рази простіше.
Надійність
Тут крутний момент, передається жорстко – від мотора до коліс. Розмикання цієї жорсткої зчіпки та вибір передач, відбувається шляхом вичавлювання педалі зчеплення (диск зчеплення відходить від маховика та кошика). По надійності завжди була в лідерах, її складно перегріти та банально вбити (навіть якщо масло з неї витече, авто все одно буде їхати). Саме тому її люблять використовувати для автоспорту, наприклад для ралі, на багатьох «спорт-машинах» (навіть цивільних) також стоїть механіка, оскільки може витримати великі крутні моменти.
Однак є і негативні сторони (наприклад, диск зчеплення та двомасовий маховик) – як не крути, але диск зчеплення зноситься ближче до 100 – 120 000 км пробігу, змінюють його разом з кошиком, вижимним підшипником, а якщо у вас є ще й двомасовий маховик, з ним теж. У підсумку отримуємо. Сама коробка передач надійна, а ось навісне в будь – якому випадку до 120-150 000 км поміняєте.
Економія палива
Одна з найбільш економних трансмісій, оскільки з’єднання з мотором жорстке, немає паразитарних з’єднань типу гідротрасформатора, момент відразу йде на колеса. Також ви можете котитися накатом, включити нейтральну і їхати з гірки (це також економить паливо).
Потенціал для розвитку
Низький. На наше переконання, рано чи пізно піде з цивільного сектора, залишиться тільки на спеціалізованому рівні (військові, спец. машини для спорту та інше). Наприклад зараз, у багатьох виробників, високі комплектації машин йдуть тільки з автоматичними трансмісіями, а ось механіка ставиться тільки в базі або в середніх комплектаціях.
Автомат (Автоматична коробка перемикання передач, АКПП)
Це перша з автоматичних трансмісій, з’явилася на зорі автомобілебудування, відразу після механіки. Одна з найнадійніших, комфортних і зрозумілих коробок передач.
Ціна
Це мінус. Вартість автомобіля з АКПП (саме з класичним гідротрансформатором), додає до авто приблизно від 500 у.о. (чим вище клас автомобіля, тим більше ціна). Також вартість ремонту висока, сюди можна додати ще й вартість обслуговування. Якщо щось виходить з ладу в автоматі, наприклад через неправильне обслуговування, вартість за ремонт може обчислюватися десятками тисяч! Тому важливо міняти масло всередині, хоча б раз в 60 000 км, це реально продовжує термін служби
Комфорт
Особливо писати нічого, дві педалі (газ і гальмо) – просто рай для новачка. На пагорбах машина не котиться назад (якщо стоїть в режимі D-DRIVE), є P-PARKING (яка є як би невеликою заміною ручнику, але не до кінця), в пробках – немає проблем. Та й якщо чесно, то в місті ця коробка передач дуже зручна. При перемиканнях є невеликі ривки, особливо якщо це 4-ступенева АКПП, на 6 або 8 ступеневих ривки практично не помітні.
Щодо мінусів, то ви не контролюєте АКПП самі, за вас як би вирішує автоматика що включити, що буде краще в даний момент (навіть якщо їхати в ручному режимі). Розгін не такий динамічний, йдуть втрати на розкручування гідротрансформатора. Також не радимо цю коробку перегрівати, наприклад, тягаючи ззаду автомобіля вантажі або буксуючи в болоті, це швидко скорочує її ресурс (ця порада для звичайних автомобілів).
Надійність
На високому рівні. Ці трансмісії можуть ходити і по 300 – 400 000 км без ремонту, звичайно якщо дотримуватися правил експлуатації. Виходить що на МКПП, в 120 – 150 000 км пробігу, ви в будь-якому випадку будете міняти навісне, а в АКПП, вам потрібно буде міняти масло та фільтр. Виходять практично ті ж самі гроші.
Якщо підвести підсумок, то коробки автомати ходять довго, але за умов правильної експлуатації та заміни масла
Економія палива
Тут мінус. У роботі АКПП, присутній гідротрансформатор, тобто немає жорсткої зчіпки між двигуном і коробкою передач (на високих обертах є механічні зчіпки, а ось на низьких – немає), момент тут передається за допомогою тиску масла. Тому є механічні втрати, відповідно більша витрата палива. Немає накату як у МКПП (точніше нейтральна є, але включати її небажано).
Потенціал для розвитку
Не сказати що він великий, але він є. Наприклад, зараз в масовому сегменті використовуються коробки на 4 або 6 передач, проте в недалекому майбутньому будуть використовуватися на 6 або 8 передач, а на люксових авто і по 10 – 12. Це дає змогу перемикати практично без ривків, більш швидко набирати розгін, і невелику економію палива. Однак нескінченно збільшувати передачі не можна, коробка вийде дуже складною, і її ремонт буде коштувати набагато дорожче.
Багато хто вважає, що АКПП це найнадійніша та сама безпроблемна трансмісія серед автоматичних.
Варіатор (CVT)
Друга за поширеністю автоматична коробка передач. Продається великими партіями, в основному ставиться на машини компанії Рено, Ніссан і Міцубіші (саме вони першими зробили ставку на ці коробки). Зараз поширилися і на інших виробників, починаючи від Хонди, Субару, Тойота, та ін.
Ціна
Порівнянна з АКПП. Хоча деякі стверджують, що варіатори трохи дешевші у виробництві (можливо, але не суттєво). Однак по ремонту, може коштувати набагато дорожче. Знову ж таки є вартість обслуговування, обов’язково міняти масло в 60 000 км, ходити буде довше. А ось по ремонту, не все так плавно, не дивлячись на свою простоту, Варіатор ремонтувати дорого, та ще й не в кожному сервісі (навіть офіційному візьмуться за роботу). У підсумку, суми за ремонт високі.
Комфорт
Знову ж таки, можна порівняти з «автоматом», дві педалі, назад не відкочується, в місті та в пробках одне задоволення. Тут немає поштовхів та ривків при перемиканні від слова взагалі (хоча багато виробників їх навіть імітують). Також варто відзначити що варіатор, дозволяє машині розганятися трохи швидше, адже перемикань передач немає.
З мінусів знову ж втрата потужності через гідротрансформатора. І ще більш високі вимоги до правильної експлуатації, може також перегріватися при пробуксовках, тяганні ззаду вантажів, тощо. Ця трансмісія зовсім не для бруду і бездоріжжя
Надійність
Тут мінус. Дуже не стабільна коробка краще з нею не балуватися, може проходити як 70 – 80 000 і далі ремонт, а може і по 200 – 250 000 км. Звичайно, все залежить від експлуатації, багато чого на ній не можна робити.
Основне навантаження тут йде на ремінь, який ходить між двох валів, по суті, це єдина сполучна ланка, між колесами та двигуном. Факт залишається фактом, її опонент, звичайна АКПП, по надійності набагато краще.
Економія палива
Трохи краще, ніж у «автомата», через те що немає перемикань передач. Але чудес чекати не варто, звичайна механіка ефективніше. Знову ж таки немає накату.
Потенціал для розвитку
Трансмісія варіатор – досягла свого максимуму. Змінюються конструкції (наприклад замість ременя може бути ланцюг), змінюються конуси (їх передавальні числа), але нічого нового не вводиться. Та й складно тут придумати щось нове.
Робот (Роботизована коробка перемикання передач, РКПП)
Тема велика, про нього слід читати окрему докладну статтю. Варто відзначити, що ця коробка передач буває двох видів, і вони не схожі один на одного. Є робот з одним диском зчеплення, а є з двома. Ми постараємося відразу розповісти про обидві.
Ціна
Робот, один диск – цінник практично на рівні механіки (дорожче приблизно на 5%). Чому так – просто це і є механіка з встановленими на неї актуаторами, для вибору передачі та її перемикання. Ремонт також дешевій та простий, по суті змінюється навісне як у звичайній МКПП, також можуть змінюватися актуатори, це дорожче, але в будь-якому випадку ремонт дешевше ніж у автомата або варіатора.
Робот, два диска – цінник на рівні АКПП і CVT. Тут кардинальна відмінність в будові, тому цінник на ремонт може коштувати космічних грошей.
Комфорт
Один диск – хоч передачі і перемикаються автоматично, але відбувається це огидно. Сильні поштовхи, ривки, які не додадуть комфорту пересування. Також часто в старих однодискових роботах на пагорбі машина котиться назад, що знову вкрай незручно (особливо в корках). Знову ж розгін, млявий та напевно самий повільний з усіх автоматичних трансмісій.
Два диска – ідеальне перемикання передач, швидке (буквально за долі секунд), чітке, практично непомітне. Автомобіль не котиться назад, є так званий «повзучий» режим.
Що ще хочеться відзначити, що дводисковий робот дозволяє машині дуже швидко розганятися, навіть швидше, ніж механіка.
Надійність
Один диск – така ж як і у звичайній МКПП, можна тягати вантажі, буксувати, і т.д. Практично немає відмінностей. Але варто пам’ятати, що на 120 – 150 000 км, потрібно міняти диск зчеплення, кошик, вижимний, тощо. Також на перших генераціях коробок часто проявляється багато проблем.
Два диска – надійність помірна. Варто відзначити, що дводискові роботи можуть бути мокрі та сухі. Але і той і інший варіант, через свою складність ходять в кращому випадку до 100 000 км, а перші роботи від того ж VOLKSWAGEN, могли і 60 000 км не виходити. Однак коробки поступово «допилюють», з’являється купа різновидів (практично під будь-який крутний момент), і вони з часом стають все кращими.
Економія палива
Один диск-витрата практично така ж як і на механіці. Є жорстке з’єднання коліс і мотора, є накат.
Два диска – витрата найменша з усіх. Знову ж таки є жорстке з’єднання з мотором, а також перемикання найшвидші та ідеальні. Через це споживання палива менше ніж у конкурентів.
Потенціал для розвитку
Один диск – можливий. Потрібно працювати над системами вибору та перемикання передач. Можливо, цей робот не буде таким тупим і довго думаючим, тоді буде цілком адекватна трансмісія.
Два диска – потрібно працювати над надійністю, в іншому вона практично ідеальна. Підозрюємо, що саме за цими коробками майбутнє.
Результат порівняння коробок передач
В кінці давайте підсумуємо всі плюси та мінуси в таблиці і подивимося, хто більше всіх набрав. Плюс – це один бал, мінус – це немає балу, плюс і мінус – 0,5 бала.
Порівняння коробок передач | Механіка (МКПП) | Автомат (АКПП) | Варіатор (CVT) | Робот (РКПП) один диск | Робот( РКПП) два диска |
Ціна | + | – | – | +- | – |
Комфорт | – | + | + | – | + |
Надійність | + | + | +- | +- | – |
Економія палива | +- | – | +- | +- | + |
Потенціал розвитку | – | + | – | +- | + |
Підсумок | 2,5 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Якщо дивитися підсумок, то виходить не все так однозначно. Не дивлячись на те, що механіка не дає комфорту, економія палива хоча і на хорошому рівні, але все ж менше ніж у двох-дискового робота, вона набирає 2,5 бала. Результат високий і у даної трансмісії однозначно залишаться шанувальники.
Менше всіх набрали варіатор і однодисковий робот, занадто багато у них спірних моментів (по 2 бали).
Більше всіх набрали звичайний автомат (АКПП) і дводисковий робот (по 3 бали). Хочемо зазначити, що якщо подивитися різні рейтинги (а не лише з нашого сайту), то дані трансмісія також знаходяться на вершині «чартів».
Сподіваємось, вам сподобався викладений матеріал, тепер ви зможете з легкістю зробити вибір між механічною, автоматичною коробкою перемикання передач, роботом чи варіатором.
5 comments
Зараз я знайшов новий улюблений блог. Дякую!
Мені дуже подобається ваш блог, дуже дякую.
Дійсно приємна стаття в блозі та корисна. Привіт, я теж щось про це думав, але я вирішив шукати це в Інтернеті, тоді я знайшов цей сайт і знайшов тут кілька цікавих пропозицій, мені дуже подобається те, як ви це висловите, і ваше шоу, щоб написати його.
На мою думку справжній атомобіль має бути з ручною коробкою передач. Інакше задоволення від керування зовсім не те.
Якщо прибрати з таблиці досить сумнівний критерій “Потенціал розвитку”, то механіка залишається в лідерах. Справді, мені як користувачу по барабану потенціал коробки, мені важливий статус-кво, бо я купую машину не завтра, а сьогодні.