Як правильно «прикурити» автомобіль
З питання запуску двигуна методом «прикурювання» спостерігається повна плутанина. Одні кажуть, що мотор на машині донора, від якої «прикурюють», повинен працювати. Інші доводять, що, навпаки, повинен бути заглушений, інакше що-небудь в ньому згорить. Що ж, будемо вчитися «прикурювати» правильно.
Основна функція акумулятора та генератора
Зрозуміло, що акумулятор служить джерелом живлення, коли двигун не заведений і не працює, але головне призначення акумулятора полягає не в тому, щоб забезпечувати енергією всі включені в цей момент в автомобілі прилади: підсвічування, годинник, магнітолу, освітлення салону і так далі. Головне – забезпечити роботу стартера, поки той буде запускати двигун. При цьому стартер є найпотужнішим споживачем електроенергії, що вимагає від акумуляторної батареї віддачі струму значної сили і неабиякого запасу енергії. Це, звичайно, враховується в параметрах акумуляторів, що встановлюються на той чи інший автомобіль. Простіше кажучи, батарея розрахована насамперед на роботу в режимі запуску, який, враховуючи, що сила пускового струму досягає декількох сотень ампер, окремі фахівці порівнюють з режимом короткого замикання.
Як тільки двигун запущений, роль джерела струму переходить до генератора, який від двигуна ж і приводиться в дію ремінною передачею. Після того як генератор вступив в роботу, батарея перетворюється в споживача та заряджається – поповнює енергію, витрачену при запуску. Як бачимо, для генератора не передбачено, що з його допомогою буде запускатися мотор (чому ми про це згадали – дізнаєтесь наприкінці матеріалу).
Що означає «прикурити» автомобіль
Так от, «прикурювання» являє собою тимчасову заміну розрядженого штатного акумулятора іншим – здатним розвинути необхідну величину пускового струму і завдяки ємності забезпечувати стартер достатньою енергією протягом усього часу, поки триває запуск. При цьому штатна батарея з автомобіля не знімається, на її місце змінний акумулятор не встановлюється. Він знаходиться в іншій машині, яку далі є сенс називати донором. До автомобіля, в якому необхідно завести двигун, підмінну батарею підключають за допомогою спеціальних проводів з швидкознімними затискачами-«крокодилами».
У яких випадках можна «прикурювати» автомобіль коли ні
- «Прикурювати» можна лише справний автомобіль. Це значить, лише в тому випадку, якщо просто розрядився акумулятор – в результаті забутого освітлення салону, тривалого простою, невиключених габаритів, тощо.
- Якщо акумулятор розрядився у результаті довгих і безуспішних спроб пуску автомобіля, якщо з під капоту чути запах палива, якщо електропроводка пошкоджена – «прикурювати» не можна ні в якому разі! Просто на просто це призведе до розрядження і акумуляторної батареї на автомобілі донорі.
- «Прикурювати» можна тільки авто зі схожими за об’ємами двигунами. Це тому, що на кожен двигун потрібен акумулятор з іншими пусковими характеристиками. Якщо будуть більш-менш схожі двигуни, то і акумулятор донора зможе без зусилля «прикурити» реципієнта. Іншими словами, акумулятор малолітражки навряд чи допоможе «ожити» багатолітрового монстра, швидше сам розрядиться.
- При температурах нижче -20° – «прикурювання» може виявитися безрезультатним.
Як правильно «прикурити» автомобіль
Існують певна послідовність дій якої слід дотримуватись:
Перше: вимкнути запалювання обох автомобілів. В іншому випадку, можна що-небудь ненароком спалити. І це «щось» майже завжди виявиться чим-небудь електронним і тому досить недешевим.
Друге: накинути затискач червоного проводу на плюсову клему акумулятора-реципієнта і після підключити інший його кінець до акумулятора-донора. Теоретично можна зробити і навпаки, однак експерти чомусь наполягають на такій послідовності.
Третє: повторити процедуру з мінусовим (чорним) проводом. Різниця полягає в тому, що в машині-реципієнті потрібно підключити затискач не до клеми АКБ, а до голого металу, до маси (наприклад, до гайки або непокрашеного різьбового з’єднання), причому, на максимально можливій відстані від місця кріплення плюсового затиску. Якщо приєднатися до мінусової клеми, вся енергія донора буде спрямована на зарядку батареї, але не на забезпечення запуску двигуна. Звичайно, якщо є час можна півгодинки постояти і спробувати «підтягнути» підсівший акумулятор, але в разі глибокого розряду це не допоможе.
Четверте: завести двигун реципієнта. При чому, двигун на донорі повинен бути незаведеним! Це важливо! В ідеалі, мотор має запуститися. Якщо цього не сталося і енергії донора не достатньо, доведеться заводити справний автомобіль і хвилин через п’ять пробувати заново (попередньо його заглушивши). Знову мимо? Тоді від’єднуємо мінусовий затискач АКБ на автомобілі-реципієнті, відводимо трохи вбік і з’єднуємо його з мінусовим проводом, що йде від донора. В такому випадку вся енергія буде спрямована на стартер. Головне-уникати контакту з клемами акумулятора. Бо при контакті з мінусом енергія піде в розряджену батарею, при контакті з плюсом відбудеться банальне коротке замикання.
П’яте: правильно від’єднатися. Для цього спочатку потрібно включити в машині донорі обігрів заднього скла та вентилятор системи вентиляції (щоб зменшити пікове навантаження на мережу в момент від’єднання), а потім зняти проводи у зворотній послідовності. Зрозуміло, можна «зірвати» і просто так, але в такому випадку важливо стежити за тим, щоб затискачі не торкались один одного – коротке замикання зводить з розуму електроніку в момент. І вам дуже пощастить, якщо автомобіль відбудеться перегорілим запобіжником.
Крайній спосіб «підкурити» автомобіль
В принципі, є ще й інший сценарій запуску, при якому двигун донора виступає в ролі генератора. Простіше кажучи, він запущений. Однак, тут варто враховувати, що цей варіант – крайній випадок. І користуватися ним варто, коли всі інші можливості вже використано.
Якщо все таки виникає потреба використати нижче наведений варіант «прикурювання», то вам слід зрозуміти наступну річ: на донорі при прикурюванні працює мотор, це означає, що джерелом енергії для стартера в автомобілі, який є пацієнтом, буде не акумулятор донора, адже в цей момент він сам вже став споживачем і заряджається, а його генератор. Однак на роботу в режимі запуску і відповідні цьому режиму навантаження генератор не розрахований. Навіть якщо генератор не вийде з ладу і витримає здоров’я таке «прикурювання» йому точно не додасть. Якщо не зараз, то пізніше йому все одно це відгукнеться.
Отже, перші три пункти тут виглядають так само як і попередні. Але четвертий дещо відрізняється.
Двигун донора працює, пробуємо завестися… Якщо не вдалося, водій донора піднімає обороти приблизно до 3 тисяч, при яких генератор машини працює з ефективністю, близькою до максимальної.
Спроба номер два. Якщо знову мимо, то вихід один – евакуатор. Але найчастіше, якщо справа тільки в батареї, завести «хворий» автомобіль все-таки вдається. Однак у такому разі, дуже не зайвим виявиться третя пара рук. Якщо її немає, обидва водії повинні мати можливість моментально вибратися з авто. Щоб «скинути» проводи.
Тут суть полягає в різній потужності генераторів. Поки всі їздили на «Жигулях», особливих проблем не виникало, тепер же розбіжність потужностей може призвести до досить неприємних наслідків. У кращому випадку, у вас поплавляться дроти. У гіршому – проводка у автомобілі. Буває, що в авто «вигорає» половина запобіжників разом з половиною монтажного блоку… Тому на те, щоб скинути клеми у вас залишиться лише кілька секунд.
Але, до такого стану АКБ краще зовсім не доводити, бо обставини бувають різними і відмовить акумулятор, як правило, в самий невідповідний момент. Але, щоб всіх цих проблем уникнути, або, в крайньому випадку, мінімізувати ризик їх виникнення, досить просто стежити за машиною і вчасно її обслуговувати.