Заправка автомобіля газом. Переваги та недоліки.

Заправка автомобіля газом. Переваги та недоліки.

Встановлення газобалонного обладнання (ГБО) – серйозне втручання в конструкцію автомобіля. Однак багато автовласників зважуються на такий крок, не боячись навіть втратити гарантію. Адже кожен пройдений на газі кілометр обходиться в середньому на третину дешевше, ніж на бензині. Ми вислухали думки експертів, працівників автосервісів, користувачів, провели власні випробування і зробили висновки. Отже, переваги та недоліки заправки автомобіля газом.

Великий плюс

Газ – найбільш реальна альтернатива бензину та дизелю. Мова в першу чергу про зріджений пропан-бутан. На жаль, стиснений природний газ, метан, не дуже популярний, в першу чергу через нерозвинену інфраструктуру заправок. Зате установок зі зрідженим газом вистачає – можна безбоязно пускатися в далекі подорожі.

Основна причина переходу на газ – фінансова вигода. У минулі роки від масштабів економії дух захоплювало: комплекти газобалонного обладнання для примітивних карбюраторних моторів були недорогі, а пропан-бутан коштував утричі менше, ніж бензин. Зараз ситуація інша. Щоб під’єднати газову систему живлення до сучасного двигуна необхідні зовсім інший рівень компонентів і кваліфікації установників. Укупі з новими вимогами до безпеки балонів це призвело до значного подорожчання комплектів.

Два літри пропан-бутану за ціною літра бензину купити як і раніше можна, але для А92 ця межа фактично пройдена. Зараз ціна газу становить приблизно 50% вартості літра 95-го. Крім того, апетит мотора на новому паливі збільшиться приблизно на 15%. Так що про двократний виграш в грошах на кожному кілометрі пробігу говорити не доводиться.

Щоб під'єднати газову систему живлення до сучасного двигуна необхідні зовсім інший рівень компонентів і кваліфікації установників
Щоб під’єднати газову систему живлення до сучасного двигуна необхідні зовсім інший рівень компонентів і кваліфікації установників

А тепер про недоліки

Звичайно, перехід на пропан-бутан не позбавлений недоліків. Перший з них пов’язаний з гарантією на автомобіль. Навіть при пред’явленні всіх належних документів від автосервісу (що само по собі велика удача) дилер, швидше за все, відмовить в безкоштовному ремонті. Поява в автомобілі іншої паливної системи, як не крути, досить серйозне втручання в конструкцію. Тому не дивуйтеся, якщо, наприклад, несправності двигуна в офіційному сервісі вам запропонують усувати за свій рахунок. А судовий розгляд – справа довга і з непередбачуваним результатом. Тому власники свіжих авто в більшості своїй випадають з числа потенційних відвідувачів газових заправок.

Виняток – машини, обладнанні ГБО на самому автозаводі або в компанії, що співпрацює з виробником авто. У нас таких фірм небагато, і, як правило, спеціалізуються вони на комерційній техніці.

Другий вагомий аргумент проти – громіздкий балон. Розмістити його без шкоди для практичності неможливо. Він одразу витіснить з законного місця запаску: доведеться перекласти її в багажник або зовсім залишити в гаражі. Звичайна циліндрична ємність зведе нанівець трансформації багажного відсіку. Навіть власникам седанів це навряд чи сподобається, не кажучи вже про універсали і кросовери. Втім, все залежить від конкретної моделі. Наприклад, власникам «Логанів» першого покоління з нерозкладаючимися задніми сидінням втрачати нічого.

До того ж власникам позашляховиків установники пропонують безліч варіантів розміщення балона: великий циліндричний – не тільки уздовж заднього сидіння, але і на бічній стінці, менш об’ємний – під днищем, а якщо тороїдальні – два на підлозі. В останньому випадку над ними настилають рівну фальшпідлогу. Правда, на 250 мм вище штатного рівня. Хоча при такому об’ємі багажника це невелика втрата.

У власників легковиків вибір всього з двох варіантів розміщення газових балонів. Хоча іноді зустрічається ексклюзив у вигляді невеликих ємностей вздовж борту або обох бортів.

Ще один нюанс – доступність заправок. У розвиненості мережі газові значно програють бензиновим і дизельним, проте проблем з пропан-бутаном немає ні в великих містах, ні на трасах. Спланувати дальній маршрут допоможе всезнаючий Інтернет: відразу кілька ресурсів підкажуть координати і адреси АГЗС. Правда, автолюбителю, звиклому до сучасних барвистих вивісок і розпещеному сервісом великих мережевих бензоколонок, вони здадуться, м’яко кажучи, несучасними і навіть недоглянутими. Зустрічаються в Мережі нарікання на якість газу. Втім, ситуація не гірша, ніж з бензином і дизелем.

Газовий балон одразу витіснить з законного місця запаску: доведеться перекласти її в багажник або зовсім залишити в гаражі
Газовий балон одразу витіснить з законного місця запаску: доведеться перекласти її в багажник або зовсім залишити в гаражі

Декілька міфів про ГБО

Найбільше побоювань пов’язано зі станом двигуна, переведеного на газ. Один з найчастіших аргументів – ймовірність прогару частин клапанів через підвищення температури всередині циліндра. Кваліфіковані монтажники в один голос кажуть: правильне і ретельне регулювання обладнання зводить ризик нанівець. Та й від користувачів масових скарг не чути. З пропан-бутаном дружать звичайні свічки запалювання, але при бажанні можна замінити їх спеціально заточеними під газове паливо. До речі, на газ переводять і сучасні мотори з надувом – і нічого, живуть.

Серед очевидних плюсів – чисте горіння газу, який зменшує кількість відкладень в циліндрах. Правда, це не привід вдвічі збільшувати інтервали заміни масла і фільтрів. До речі, ГБО теж вимагає періодичного обслуговування. Раз в 10 тисяч кілометрів установники запрошують на заміну фільтрів. Вартість у всіх стандартна, деякі контори роблять перше ТО безкоштовно.

Вибухонебезпечність ГБО не більше, ніж міф. Стінки балона набагато товщі, ніж у бензобака, і витримують значні навантаження, як ударні, так і температурні. При витоку газу в сучасних системах чотири аварійних клапана зреагують на підвищення тиску в резервуарі, обрив паливної магістралі або банальну зупинку двигуна – і подача газу припиниться. Крім того, закачування пропан-бутану переривається при заповненні балона на 80%. Цей запас – на випадок розширення газу від нагрівання. Але, зрозуміло, халтурна установка або недбалість при експлуатації здатні «перехитрити» всі старання інженерів з безпеки.

Великий вибір

Італійська фірма «Ловато», мабуть, найбільш відома в Україні. Але вона далеко не єдина на ринку. Наприклад, зараз популярна система фірми «Діджітронік». Втім, брендів багато, від великої кількості форсунок, клапанів, балонів, редукторів та інших компонентів різних виробників рябить в очах. Охочі можуть на кілька днів зануритися в тему, підбираючи собі оптимальний варіант. Благо інформації на всіляких інтернет-форумах предостатньо. Більш ефективний спосіб – обдзвонити СТО. Години з лишком вистачить, щоб підібрати десяток варіантів, грунтуючись на чужому досвіді експлуатації.


Сподобався матеріал? Поділись у соцмережах, підтримай проект:


Залишити відповідь