Повітряний фільтр: навіщо він потрібен і коли слід проводити заміну?
Повітряний фільтр автомобіля є досить простим елементом. У зв’язку з цим, власники автомобілів часто нехтують його грамотним вибором і заміною, в результаті чого він виявляється в нікчемному стані. Тому слід розібратися, що ж це за деталь, для чого вона потрібна і коли правильно робити її заміну.
За статистикою, автомобілі за кожні сто пройдених кілометрів споживають від дванадцяти до п’ятнадцяти кубометрів повітря з атмосфери. При відсутності будь-якої фільтрації в двигун потрапляє досить багато різного пилу і піску, що, в підсумку, призводить до зниження ефективності мотора, а потім і до його поломки.
Щоб уникнути таких проблем, використовується спеціальний пристрій, який називається повітряним фільтром.
Саме повітряний фільтр автомобіля відповідає за очищення повітря, а також заглушає шуми двигуна, які поширюються по всьому впускному каналу. Якщо мова йде про бензинові двигуни, то повітряний фільтр дозволяє здійснювати регулювання температури так званої горючої суміші.
У міру забивання фільтру помітно зменшується об’єм кисню, що потрапляє у двигун, що неминуче призводить до збагачення паливної суміші, а значить до неповного її згоряння, за рахунок чого знижується ефективність роботи мотора, а також підвищується вміст шкідливих речовин у вихлопних газах.
Щоб зберегти ресурс двигуна, слід регулярно міняти даний фільтр, так як забруднений виріб не тільки не допомагає мотору, а навпаки, ускладнює його функціонування.
Які бувають типи повітряних фільтрів?
Ринок автомобільних запчастин на сьогоднішній день пропонує неймовірно величезний асортимент і тому майже для кожного автомобіля на вибір надається декілька різних модифікацій повітряного фільтра замість одного стандартного. І ось невдача, кожен з них хороший по своєму! Пропонуємо вам розглянути види тих самих повітряних фільтрів автомобіля, а також розібрати їх переваги та недоліки.
Паперовий (гофрований) фільтр повітряний
Мабуть, найпоширенішими моделями серед повітряних фільтрів є ті, в яких головний елемент складається зі спеціального гофрованого паперу певної форми. Волокниста структура такого повітряного фільтра дозволяє безперешкодно пропускати повітря, при цьому затримуючи воду і інші забруднення на своїх волокнах. Такі повітряні фільтри проходять в середньому від 10 до 15 тисяч кілометрів. У разі неактивної експлуатації автомобіля фільтр повітряний слід міняти кожні два роки. Черговою явною перевагою паперового повітряного фільтра можна назвати його невисоку вартість, простоту монтажу та експлуатації. Також ці фільтри дуже легкі, але є і свої мінуси, звичайно ж.
Вони не підлягають відновленню в разі прориву гофрованого паперу, такі фільтри одноразові. Вони дуже чутливі до механічних навантажень і підвищеної вологості. У міру забруднення такого повітряного фільтра його пропускна здатність знижується, що природно негативно відбивається на динаміці роботи мотора.
Масляний (мокрий) повітряний фільтр
Далі за рівнем популярності в потилицю паперовим дихають масляні повітряні фільтри, які ще називають «мокрими». Їх конструкція теж досить нескладна. В якості фільтруючого елемента тут використовується мінеральне масло, яке залито в спеціальний корпус, а через нього вже і пропускається повітряний потік, а всі частинки, застрягши, залишаються в маслі. Ступінь забруднення мокрих фільтрів залежить від забруднення масла. Головною перевагою такого фільтра є його багаторазове використання. Після того, як масло відпрацює свій ресурс, фільтр промивається і наповнюється новим мінеральним маслом. Але велика вага і порівняно низька здатність очищати повітря практично зжили ці фільтри з сучасних автомобілів.
Повітряний фільтр нульового опору
Крім вищевказаних двох видів повітряних фільтрів, автомобільні виробники тюнінгованих спортивних автомобілів успішно практикують установку фільтра нульового опору. За конструкцією вони схожі з паперовими фільтрами, але мають ряд своїх конструктивних відмінностей. Тут в якості бар’єру виступають поролонові вставки. Фільтри нульового опору прокачують величезну кількість повітря в двигун автомобіля з дуже малими затримками, що дозволяє насичувати двигун достатнім об’ємом повітря за малі часові відрізки. Такі повітряні фільтри актуальні на автомобілях з форсованими ти турбованими двигунами. Основним і, напевно, єдиним недоліком фільтрів нульового опору є висока гучність при працюючому двигуні. Але на форсованих двигунах цей критерій не має особливого значення. В іншому цей вид фільтрів прекрасний у своїй ефективності і помітно сприяє підвищенню потужності двигуна.
Повітряні фільтри «short ram intake»
І фінальний акордом, який пропонує сучасний автомобільний ринок є так звані фільтри «short ram intake». Конструктивно це короткі впускні системи, основним елементом яких є маленька труба з алюмінію з вмонтованим сухим фільтром. Вся ця система встановлюється, найчастіше, внизу моторного відсіку. За рахунок того, що працюючий двигун нагріває трубу, в циліндри надходить вже нагріте повітря, що істотно покращує роботу двигуна в цілому. На багато автомобілів такі фільтри встановлюються без проблем і будь-яких істотних доробок. А фільтруючий картридж, який розташовується зверху труби, змінюється за лічені хвилини. Будь-яких явних негативних моментів дана система повітряної фільтрації не має.
Коли слід міняти повітряний фільтр?
Досвідчений автолюбитель може чисто візуально зробити висновок про необхідність заміни. Для того, щоб зробити подібну оцінку, слід дістати основний елемент фільтру, який відповідає за фільтрацію, після чого слід оцінити його чистоту.
Якщо фільтр повітряний сильно забився та вкритий забрудненнями чи маслом – його необхідно замінити, в той час як якщо він досить чистий, то їздити з ним можна ще деякий час.
Взагалі, стандартний термін заміни фільтрів даного типу становить близько п’ятнадцяти тисяч пройдених кілометрів. Якщо виникають сумніви, їх можна розвіяти, використовуючи документацію на автомобіль, так як в ній досить чітко вказано термін заміни.
Вчасно не замінений повітряний фільтр призводить до:
- Підвищеної витрати палива;
- Зниження потужності двигуна;
- Підвищення робочої температури двигуна.
Має сенс міняти фільтр одночасно з заміною масла, яку слід проводити приблизно в такий же термін. При цьому фільтр змінюється або з тією ж періодичністю, або через один раз, так як все залежить від умов, в яких експлуатується транспортний засіб.
Дизельні автомобілі трохи більш вибагливі в питанні заміни повітряного фільтру. Вони вимагають помітно частішої заміни в зв’язку з особливостями їх конструкції, зокрема, з наявністю турбіни.
Економити на такій деталі як автомобільний повітряний фільтр немає жодного сенсу, адже поломка двигуна, яка неминуча при недотриманні перерахованих вище правил, обійдеться набагато дорожче, ніж сам фільтр.