Що таке система закису азоту (NOS)?
Багато хто дивився фільми про стрітрейсерів, і пам’ятає, коли в кінці дистанції гонщик натискає заповітну кнопку, то потужність автомобіля відразу збільшується багаторазово. Ця система називається нітро, або закис азоту, або просто NOS. Сьогодні закис азоту випускається багатьма виробниками: Holley (NOS), ZEX, NX. Однак, найвідомішим брендом є NOS. Більшість людей, говорячи про систему закису азоту, використовують цей термін. А тепер давайте більш детально розберемося, що таке закис азоту.
NOS, фізика та хімія
Оксидом азоту є безбарвний газ, який не має запаху і складається з одного атома кисню і двох атомів азоту. Формула виглядає наступним чином: N2O. Відсоток кисню в цьому газі досягає показника в 36%, що в порівнянні зі звичайним повітрям значно більше. Застосування такого газу в паливній системі автомобіля дозволяє згорати паливу з виділенням більшої температури. Адже для відділення кисню від азоту потрібна велика температура. Хімічне горіння оксиду азоту в камері згоряння відрізняється від горіння звичайного кисню, який горить нерівномірно і швидко. Молекули азоту настільки уповільнюють реакцію, що уприскування кисню може бути керованим. Чистий кисень давав би сильну детонацію.
Додатковий кисень займається підвищенням рівня горіння в циліндрі і змушує згорати паливну суміш швидше. Даний процес сприяє утворенню більш високого тиску в камері згорання, через що зростає потужність мотора.
Як говорилося раніше, закис азоту – це газ. Відповідно для того, щоб застосовувати його в двигуні внутрішнього згорання автомобіля, в циліндр його потрібно подавати під високим тиском (близько 1000 psi). Це дозволяє робити з газу рідину і поміщати її в більш компактні ємності. Коли цей газ потрапляє в камеру згоряння, рідина переходить назад в газоподібний стан і охолоджується до -51 градуса за Цельсієм. Проходячи по паливній магістралі, цей надзвичайно холодний газ знижує температуру повітря і суміші, яка потрапляє в циліндр. У свою чергу, охолоджена суміш стає більш щільною і дозволяє додати в циліндр більше бензину.
Тобто виходить, що густа і холодна робоча суміш дозволяє отримати більшу кількість кінських сил. Природно, що після установки закису азоту детонація стає неминучою. При правильному використанні комплектів, при відповідних доробках автомобіля, при використанні гарного гоночного палива, можна мінімізувати ризики її виникнення.
Чому саме NOS є таким популярним, що став синонімом закису азоту?
NOS володіє лабораторією та дослідницьким центром, які використовуються для тестування систем. Крім цього, компанія активно співпрацює з гоночними командами професійного рівня. Досвід, отриманий під час змагань, дозволяє інженерам компанії кожен раз вдосконалити свої розробки, які в подальшому використовуються при конструюванні комплектів для серійних автомобілів.
Чи існують правила доопрацювання для NOS?
Перше правило, якого варто дотримуватися при установці комплекту закису азоту на автомобіль – це необхідність заміни деталей шатунно-поршневої групи. Через великі навантаження на двигун варто використовувати ковані поршні, також необхідно доопрацьовувати паливну систему і систему запалювання.
Необхідно використовувати якісне пальне і спеціальний бензин, призначений для гоночних авто.
Чи потрібно при установці системи переробляти карбюратор?
Ні, тут не потрібно ніяких переробок. Спеціальна пластина забезпечує впорскування суміші незалежно від штатної паливної магістралі.
Чи можна користуватися медичним азотом?
Ні в якому разі цього робити не можна! Існує спеціальний газ, який був розроблений виключно для використання в автомобільній промисловості. В Америці його називають NY – Trous Plus. У такого різновиду азоту є мінімальна кількість діоксиду.
Чи дає ефект закис азоту на двигуні з пробігом?
Все залежить від ступеня зношеності агрегатів двигуна, а точніше, від стану деталей поршневої групи і пов’язаних з нею частин. У будь-якому випадку використовувати таку систему підвищення потужності на сильно “зношеному” двигуні вкрай не рекомендується.
На тюнінгованих двигунах ефект помітніший?
Все буде залежати від мотора. Але, як правило, на підготовленому двигуні ефект, природно, більш помітний. Крім цього, варто відзначити, що на двигунах, у яких коефіцієнт стиснення був збільшений, система також може використовуватися без труднощів. Правда, в такому випадку рекомендується застосовувати високооктановий бензин.