Чи потрібно прогрівати двигун взимку?

Чи потрібно прогрівати двигун взимку?

Яка б не була досконала система мастила, але в сильні морози, коли температура навколишнього середовища падає нижче -20 градусів, запуск двигуна після нічного простою і його прогрів дуже ускладнені. Це відбувається з тієї причини, що масло в системі змащення стає в’язким, а температура тосолу або антифризу дорівнює температурі навколишнього середовища. Прискорити прогрів двигуна взимку – це, можна сказати, найбільша головна біль будь-якого автомобіліста в нашій країні. І тут головне не впадати в крайнощі. Адже одні радять ретельно гріти авто, додавати спеціальні речовини в паливо та мастило для підвищення морозостійкості. Але тут ми можемо зустріти і протилежну думку: автомобіль не потрібно прогрівати. Особливо часто це зазначається в інструкціях до сучасних іномарок. Давайте підійдемо до питання гріти чи не гріти авто критично та не будемо впадати в крайнощі.

Крайність перша: «завів та поїхав»

Так чинять багато власників нових автомобілів, вважаючи, що для сучасних моторів, в які заправляються синтетичні масла, не має значення, який сезон на дворі, і немає різниці – хоч плюс двадцять на градуснику, хоч мінус.

Тим часом навіть якісне синтетичне масло при низьких температурах стає більш в’язким, ще більше густішають напівсинтетичні і гідрокрекінгові мастила. Здатність масла прокачуватися по системі знижується, тому холодному двигуну доводиться працювати в умовах дефіциту мастила. Від цього страждають в першу чергу циліндро-поршнева група, підшипники колінчастого та розподільного валів, а також турбіни. Недостатня товщина масляної плівки призводить до того, що в деталях виникає тертя металу об метал, що провокує їх прискорений знос. Це стосується і коробок передач, особливо автоматичних, оскільки трансмісійні масла також стають більш в’язкими при мінусових температурах.

При роботі холодного двигуна на холостому ходу і коробки на нейтральній передачі («паркінгу») погіршена в’язкість мастила завдає мінімальної шкоди, яка закладена в конструкцію. Але якщо відразу ж після запуску двигуна почати рух, особливо в «агресивній» манері, з різкими прискореннями, то при відсутності мастила в швидко рухомих деталях буде виникати вже «нештатне» руйнуюче тертя, що «з’їдає» моторесурс.

Недостатня товщина масляної плівки призводить до того, що в деталях виникає тертя металу об метал, що провокує їх прискорений знос.
Недостатня товщина масляної плівки призводить до того, що в деталях виникає тертя металу об метал, що провокує їх прискорений знос.

Крайність друга: «довше грієш – довше без ремонту»

Така думка поширена серед власників машин з уже грунтовним пробігом, а також у багатьох водіїв з великим стажем, що починали ще на радянських автомобілях, в двигуни яких заливалося мінеральне масло аля «М-8».

З позицій створення максимально нешкідливого режиму для працюючих при дефіциті змащування деталей двигуна даний підхід абсолютно правильний, навіть для нових автомобілів. Однак тривала (понад 5 хвилин) робота двигуна на холостому ходу також несе проблеми, тим більше, коли це відбувається постійно.

В моторі, що працює «на холостих», паливо-повітряна суміш надходить перезбагаченою і не згорає повністю, через що відбувається підвищене скупчення нагару в камері згорання, а також на свічках запалювання у бензинового і «замаслювання» розпилювачів форсунок у дизельного двигуна. Для вже прогрітого двигуна (автомобіль стоїть в пробці) цей ефект хоч і присутній, але виражений не так значно і передбачений інженерами. Однак у холодного двигуна, який в сильний мороз «на холостих» прогрівається досить повільно (особливо дизель), нагар в циліндрах утворюється набагато активніше, що згодом також погіршує роботу мотора.

Золота середина: «5 хвилин 2 000 оборотів»

Як рекомендують техніки СТО та інженери-експлуатаційники парків легкових автомобілів, потрібно дотримуватися правила «золотої середини». Не варто відразу ж їхати, як тільки завівся мотор, так само як не треба намагатися прогріти його на стоянці до 90 градусів.

Оптимальний варіант «зимової експлуатації»: погріти двигун протягом 3-5 хвилин, а потім їхати без різких прискорень, не розкручуючи мотор понад 2 000 об/хв до тих пір, поки двигун не прогріється до 80-90 градусів. (Саме такий метод прогріву рекомендується фахівцями сервісів офіційних дилерів, зокрема, Mazda і Volkswagen.)

Таким чином вдається дотримати баланс в плані навантаження на двигун і трансмісію, а також, що важливо, заощадити свій час і гроші, плюс поберегти природу, не випускаючи даремно недешеве пальне «в трубу» і не шкодячи екології.

До речі, багато хто саме в такому режимі і експлуатують свій автомобіль, але чимало тих, хто при цьому сумнівається. Ми не наполягаємо на своєму висновку, однак озвучити його вважаємо нашим обов’язком: ми вважаємо оптимальним саме варіант «золота середина» і прогріваємо власні автомобілі за цією схемою.

Щоб не витрачати час на прогрів машини взимку, можна встановити передпусковий підігрівач. Утеплення капота також сприятиме швидкому прогріву.

Залишити відповідь